Het lijkt soms wel alsof je alleen meetelt als je een echte specialist bent. Iemand met één missie, één heel duidelijk doel en één specifieke set aan kennis of vaardigheden. Ken je dat gevoel? Alsof je je moet beperken om écht gezien te worden?

Maar wat nu als je meer kan en meer wilt? Als je afwisseling nodig hebt om scherp te blijven, om te blijven groeien? Dan kun je natuurlijk verschillende losse projecten doen, waarbij je in elk project een deel van je ei kwijt kunt. Top! Maar vaak is het geheel toch meer dan de som der delen. En is het zonde als je dat ‘geheel’ niet volledig kunt inzetten.

Liever een stukje of het geheel?

Als je mij als zakelijk tekenaar inhuurt, kan ik prachtige tekeningen voor je maken. Die ervoor zorgen dat jouw boodschap echt binnenkomt.

Maar wist je dat ik als copywriter ook kan helpen om het juiste verhaal erbij op te schrijven? Zodat beeld en tekst elkaar versterken.

En als marketing-communicatieadviseur help ik je graag om je tekeningen effectief in te zetten. Om ze af te stemmen op exact de juiste doelgroep, met de juiste middelen. Zodat je op het juiste moment, op de juiste plek, de juiste mensen aanspreekt.

En voordat we überhaupt aan de tekening beginnen, kan ik je als facilitator helpen om de juiste input helder te krijgen. Zodat je tekening inhoudelijk aan alle kanten klopt en staat als een huis.

En daarnaast kan ik je als ondernemer een spiegel voorhouden. Om goed te kijken naar wat je doet en waarom. Zodat je niet zomaar een tekening laat maken, terwijl je eigenlijk iets heel anders nodig hebt.

Het is toch zonde als je dan maar één stukje van mij te zien krijgt, terwijl je aan de rest ook zoveel hebt.

Herkenbaar? Dat maakt dat je een vlijmscherpe boodschap naar buiten nodig hebt, die voor jou intern toch voldoende flexibiliteit biedt.

Een heldere merkbelofte zorgt ervoor dat je de juiste klanten aantrekt!

Een duidelijke merkbelofte is als een paraplu die overal overheen hangt. Het is de rode draad die al jouw talenten en diensten samenbrengt onder één duidelijke boodschap.

In mijn geval beloof ik je: minder woorden, meer helderheid.

Dat geldt voor de teksten die ik als copywriter schrijf – de wolligheid gaat er steevast uit. Dat geldt voor het faciliteren van sessies – doordat we hier al beginnen met tekenen, heb je alles veel sneller helder. En het geldt voor alles wat ik oplever op het gebied van marketingcommunicatie. Doordat ik met tekst en beeld werk, heb jij – en hebben jouw klanten – in minder woorden, meer helderheid.

Mijn merkbelofte is mijn kapstok, die alles wat ik doe samenvat. En dat is heel fijn. Per doelgroep en situatie kan ik er een specifieke toevoeging onder zetten. Een “zodat jij…” die verheldert wat het voor die specifieke doelgroep oplevert.

Het geeft me helderheid en focus én vrijheid. Want hier kan ik heel veel onder ontwikkelen, en het blijft kloppen.

Hoe kom je tot jouw merkbelofte? Deze 4 M’s zijn essentieel!

Jouw merkbelofte ontwikkelen is niet perse makkelijk, maar zoals je ziet wel heel nuttig. Hij is gebaseerd op de kern van wie jij bent en wat jij doet. En begint het bij het heel helder krijgen van deze 4 M’s:

Methode > Hoe help ik mijn klanten om hun “pijn” op te lossen en bereiken wat ze verlangen?

Motivatie > Waarom doe ik wat ik doe, en wat heb ik nodig om fijn te werken?

Missie > Wat wil ik voor anderen betekenen?

Meesterschap > Waar ben ik écht goed in?

Teken het uit

Met je dat je vastloopt als je dit gaat uitschrijven? Je bent niet de enige. En zeker niet de enige creatieve, veelzijdige ondernemer. Want voor ons werken beelden, waarbij je van het grotere geheel inzoomt op de details, vaak veel beter dan tekst.

Als je rondom bovenstaande 4 M’s werkt, zie je vanzelf een rode lijn ontstaan. En als je die rode lijn weet vast te pakken, te benoemen, dan heb je je merkbelofte. De kapstok waaraan je alles op kunt hangen. En van waaruit je per doelgroep specifieker kunt maken wat samenwerken met jou oplevert.

De juiste vragen

Wil je een uitgebreide set met verschillende vragen én tekenopdrachten die je helpen om jouw 4 M’s uit te tekenen? Met de kaartenset ‘Ontdek je Ondernemersgeest’ heb je er 40. Tien op ieder thema, zodat er altijd wel eentje bij zit waar je wat mee hebt. En vind je ze allemaal leuk, dan ga je heerlijk de diepte in.

Sparringpartner nodig?

Kom je hier zelf niet helemaal uit? Ik help je graag. We kunnen één op één aan de slag, dan kijken we echt heel gericht naar wat jij nodig hebt. Lijkt dit je interessant, plan dan even een vrijblijvende kennismaking in. Of je kunt meedoen met mijn groepsprogramma Vind & Verbeeld je Verhaal. Hiervan start in september weer een nieuwe ronde.

Eerst even verder snuffelen aan wie ik ben? Ik geef met regelmaat gratis masterclasses waarin ik kennis deel en praktische tips geef, dus kijk gerust eens mee!