Geslaagde examens Grafisch Lyceum Utrecht #glu

De zenuwen waren van veel gezichten af te lezen, maar gelukkig de opluchting na afloop ook! Vandaag zwoegden de studenten van het Grafisch Lyceum in Utrecht op hun laatste examenopdracht: klantgesprekken. Vorige week was mijn taak om – zogenaamd als afgevaardigde van de NS – de studenten een briefing te geven voor een NS wintercampagne. De studenten moesten dit klantgesprek terugkoppelen middels een schriftelijke debriefing en vervolgens aan de slag met een communicatieplan, plan van aanpak, planning en begroting. Vandaag presenteerden zij in een gesprek wat ze ervan gebakken hadden.

Toepasbaar in ‘de echte wereld’
Voor mij was het interessant om te zien wat studenten tegenwoordig meekrijgen in hun opleiding en of dit overeenkomt met ‘de echte wereld’.
Goed om te zien dat de opdracht was opgesteld door mensen met (heel) veel praktijkervaring. Alle mensen die zich deze 2 dagen uitgaven voor klant, waren eveneens werkzaam in de grafische of communicatiesector. Iedereen had dus de nodige kennis van briefingen en campagneplannen, hetzij vanuit de opdrachtgeverszijde, hetzij vanuit klantperspectief. Iets wat ik zeker toegevoegde waarde vind hebben.

Hoe pakken ze het aan?
Ten tweede om de verschillen in persoonlijkheid, aanpak en presentatie te zien. Elke student pakt het toch weer anders aan. Sommigen hebben veel eigen inbreng, anderen volgen de opdracht heel strikt.
Als klant zit je er naar mijn mening niet om studenten af te branden, maar om de informatie uit ze te krijgen die je nodig hebt om je campagne vorm te gaan geven. Bij de 1 ging dat wat makkelijker dan de ander, maar over het algemeen waren de resultaten goed.

Daar doe je het voor!
Topper van de dag was een meisje dat, zowel bij de briefing, als de debriefing, een bijstelling kreeg. Ze begon dus niet bepaald florissant en ik was erg benieuwd hoe ze het nu zou doen. Ze blies ons helemaal weg en voerde het beste klantgesprek van alle kandidaten die ik heb gezien!
Ze kwam met een mooie presentatiemap, bracht eigen ideeën in, luisterde goed, zag kans extra zaken te verkopen en hield de leiding tijdens het gesprek.
Ze was de afgelopen week 5 centimeter gegroeid en na de positieve feedback op het gesprek, kwam daar nog 3 centimeter bij.
Zó leuk om te zien, zeker als je een (klein) steentje kunt bijdragen aan die groei.

Dat maakt voor mij deze dag (en elke workshop of duikles die ik geef) geslaagd.