Als veelzijdig ondernemer wil je natuurlijk graag al jouw kwaliteiten inzetten. Maar – omdat je zoveel kan en doet – is het vaak lastig om de kern te vangen in één duidelijke boodschap. En dat is wel nodig, want je wilt helder maken aan je klanten waar je hen precies mee helpt en waarom.

De oplossing? Een heldere overkoepelende boodschap, een kernbelofte die voor al jouw doelgroepen en producten geldt. Zie het als een kapstok waar je al je diensten aan kunt ophangen. Maar deze kapstok is meer dan alleen een plek voor je diensten; het is ook de plek waar jouw diepere drijfveren en missie samenkomen.

Waarom een kapstok?

Een kapstok – jouw kernbelofte – heeft voordelen:

  • Helderheid: Het maakt direct duidelijk welke waarde je toevoegt, ongeacht de specifieke dienst, en waarom je dat doet.
  • Herkenbaarheid: Klanten herkennen sneller jouw unieke oplossing, zelfs als ze nog niet exact weten welke dienst ze nodig hebben, en voelen jouw authenticiteit.
  • Flexibiliteit: Je kunt de kernbelofte per doelgroep specifieker maken, zonder de rode draad van je missie te verliezen.
  • Focus: Het helpt jou om gefocust te blijven op wat echt belangrijk is voor je klanten én voor jouzelf.

Zo vind je je kernbelofte, vanuit je missie

Het vinden van deze kapstok is soms even puzzelen. Maar door je kwaliteiten te verbinden met je diepere drijfveren, creëer je een ijzersterke boodschap, die echt van JOU is.

Met dit stappenplan, een stapel post-its en een pen heb je al snel meer helderheid!

  1. Begin met het onderzoeken van je ‘waarom’, jouw motivatie en missie.
    • Waarom doe je wat je doet? Waarom kom je hier elke dag je bed voor uit?
    • Wat vind je écht belangrijk in je werk?
    • Welke kernwaarden horen echt bij jou en jouw werk?
    • Welk verschil wil je maken in de wereld of in het leven van je klanten?
    • Wat geeft je energie en voldoening? Waar word je enthousiast van?
    • Schrijf al deze dingen op aparte post-its.
  2. Kijk waar jouw meesterschap in zit. Pak een nieuwe stapel post-its en schrijf op elke post-it één ding dat je voor klanten doet. Denk breed: van concrete taken tot bredere ondersteuning. In mijn geval is dat o.a.: “visuele samenvatting maken”, “sparringpartner op het gebied van marketingcommunicatie”, “kernwaarden visualiseren”.
    Schrijf ook op waar jij goed in bent. Waar klanten je voor vragen en waar ze voor terugkomen.
  3. Alles aan de muur: Plak al je post-its op een groot bord of een muur.
  4. Verbind je missie en motivatie met je werkzaamheden: Kijk naar elke post-it met een taak die je voor klanten doet. Vraag jezelf af: welke van mijn missiegerelateerde post-its (uit stap 1) sluit hierbij aan? Welke intrinsieke motivatie of welk doel drijft me om juist déze specifieke dienst aan te bieden?
    • Bijvoorbeeld: Als je “mensen leren zakelijk tekenen”, is je drijfveer misschien “mensen een tool geven om complexe zaken helder te maken” of “meer concreetheid en luchtigheid in het wollige bedrijfsleven brengen”.
  5. Zoek de waarde voor de klant: Nu komt de belangrijkste stap. Kijk naar elke post-it met een taak en de verbonden drijfveer. Vraag jezelf af: wat is de échte waarde hiervan voor de klant? Welk probleem lost het op of welk verlangen vervult het?
    • Bij een “visuele samenvatting maken” is de waarde niet de tekening zelf, maar “belangrijke informatie zichtbaar maken”.
    • “Sparringpartner op het gebied van marketingcommunicatie” levert “helderheid in boodschap en aanpak” op.
    • Schrijf deze waarde erbij, of op een nieuwe post-it naast de eerste.
  6. Cluster op waarde: Als je alle waarden erbij hebt geschreven, kijk dan of je werkzaamheden kunt clusteren op de waarde die ze opleveren. Je zult waarschijnlijk zien dat verschillende diensten leiden tot vergelijkbare uitkomsten voor de klant. Misschien leiden “marketingstrategie opzetten” en “social media beheer” beide tot “groei van het bedrijf”. Dit is waar je de overkoepelende thema’s begint te ontdekken.

Jouw kernbelofte formuleren

Zodra je de kernwaarden en clusters hebt gemaakt, en je missie helder hebt, kun je jouw kapstok formuleren met behulp van de volgende formule:

“Vanuit mijn missie om [jouw missie/intrinsieke drijfveer], help ik jou met [kernbelofte op basis van kwaliteiten/diensten] zodat jij als [herkenbare tekst die doelgroep omschrijft] [jouw verlangen] bereikt.”

Bijvoorbeeld:

Stel, jouw diepere drijfveer is om complexe ideeën helder over te brengen, en je merkt dat veel van je diensten draaien om het creëren van duidelijkheid en strategie voor ondernemers, waardoor ze efficiënter kunnen werken en meer rust ervaren.

  • Jouw missie/intrinsieke drijfveer: “complexe ideeën helder over te brengen”
  • Kernbelofte op basis van kwaliteiten/diensten: “duidelijkheid en een heldere strategie te creëren”
  • Herkenbare tekst doelgroep: “ondernemer die geleefd wordt door de waan van de dag”
  • Jouw verlangen (van de klant): “focus, rust en ruimte krijgt om te groeien”

Dan wordt je kernbelofte:

“Vanuit mijn missie om complexe ideeën helder over te brengen, help ik jou om duidelijkheid en een heldere strategie te creëren zodat jij als ondernemer los komt van de waan van de dag en de focus, rust en ruimte krijgt om te groeien.”

Dit is natuurlijk nog heel lang, dus vervolgens ga je kijken of je dit kunt samenvatten (al dan niet met behulp van AI) tot iets korters en bondigers.

Deze kapstok kun je vervolgens specificeren per doelgroep. Ben je bijvoorbeeld coach voor zzp’ers en consultant voor MKB? Dan kun je voor zzp’ers benadrukken dat je helpt met “structuur aanbrengen in hun werkdag”, en voor MKB met “een schaalbare groeistrategie”. De pijn of het verlangen verschilt per doelgroep, maar de overkoepelende kernbelofte, gedragen door jouw missie, blijft universeel toepasbaar.

Ga je hiermee aan de slag?

Laat me vooral weten wat het resultaat is, ik ben benieuwd!

Sparringpartner nodig?

Kom je hier zelf niet helemaal uit? Ik help je graag. We kunnen één op één aan de slag, dan kijken we echt heel gericht naar wat jij nodig hebt. Lijkt dit je interessant, plan dan even een vrijblijvende kennismaking in. Of je kunt meedoen met mijn groepsprogramma Vind & Verbeeld je Verhaal. Hiervan start in september weer een nieuwe ronde.

Eerst even verder snuffelen aan wie ik ben? Ik geef met regelmaat gratis masterclasses waarin ik kennis deel en praktische tips geef, dus kijk gerust eens mee!