SECORE zet social media in voor koraalbehoud

Het zit er weer op, ik ben weer terug in regenachtig Nederland. Bij thuiskomst direct weer aan de slag met het schrijven van teksten, content management van websites en de voorbereidingen voor mijn workshop Facebook voor zakelijk gebruik. Toch wil ik nog wel even stilstaan bij de afgelopen 2 weken, die ik al ‘bloggend en facebookend’ heb doorgebracht op Curacao. Omdat het voor een organisatie was die de moeite waard is, omdat het resultaat goed was en omdat het ontzettend leuk was om te doen.

Koraalbehoud door ondersteuning bij de voortplanting
Voor SECORE, een non-profit organisatie die zich bezighoudt met koraalbehoud, bracht ik online verslag uit van de jaarlijkse coral spawning field workshop.
Marien biologen, aquaristen en koraalspecialisten, maar ook recreatieve duikers en deelnemers uit het bedrijfsleven leren tijdens deze workshops technieken om (bedreigde) koraalsoorten te ondersteunen bij de voortplanting. Iets wat de natuur normaal gesproken heel goed zelf af kan, maar waar ze door allerlei factoren als global warming en menselijke invloeden, nu mee in de problemen komt.

Maatschappelijke bewustwording is noodzakelijk
Een vrij wetenschappelijk gebeuren, met een zeer begrijpelijk doel: voorkomen dat onze koraalriffen verdwijnen! Nu klinkt dat makkelijk, maar er is wel meer voor noidig dan alleen onderzoek en uitvoering. De hele maatschappij zal zich bewust moeten worden van het feit dat koraalriffen verdwijnen als er niets gebeurt. Dat dit een enorme impact heeft op allerlei gebieden over de hele wereld. En dat iedereen mee kan en moet helpen om dit te voorkomen.
SECORE maakt zich daarom, naast het wetenschappelijke onderzoek en de verspreiding van de technieken over de hele wereld, ook hard voor bewustwording bij het grotere publiek. Verspreiding van de boodschap gebeurt onder andere met behulp van social media. Een project naar mijn hart dus!

Dagelijks verslag via weblog, Facebook en Flickr
Vrijwel dagelijks werd er een nieuwe update op de weblog geplaatst, met een bijbehorend fotoalbum op Flickr, waar vervolgens via de Facebook pagina naar verwezen werd. Tussen de blogartikelen door, werden er op Facebook ook korte berichten geplaatst, van wat er op dat moment gebeurde. Op Curacao en bij collega’s in Belize, waar een vergelijkbare workshop plaatsvond.

Groei weblogbezoekers en facebook fans
Het aantal fans van de SECORE pagina groeide gedurende de workshop gestaag. Aan het begin van de workshop zaten we op 531 fans, aan het eind op 653.
Dit lijkt misschien niet zo heel veel, maar het werk wat SECORE verricht is behoorlijk wetenschappelijk van aard en daarmee niet voor iedereen even toegankelijk.
Aan de statistieken van de weblog valt te zien dat de weblog in de dagen van de workshop bijna 10 keer zo vaak werd bekeken als normaal. Helaas is het via de webstatistieken niet te achterhalen waar de bezoekers precies vandaan kwamen, maar ongetwijfeld kwam een deel ervan via Facebook.

Facebook Insights
De Facebook statistieken laten namelijk zien dat de dagelijkse posts goed bekeken werden en er aardig wat interactie op kwam. Meer posts betekende over het algemeen ook meer interactie. Deelnemers deelden posts op hun eigen profiel, plaatsten zelf foto’s op de SECORE pagina en tagden anderen erin. Er kwamen berichten van mensen die de deelnemers succes toewensten en vragen over hoe men zelf aan de slag kon met koraalreproductie. Om het bereik te vergroten, plaatsten we ook wat berichten over de workshop op andere, aan koraalbehoud gerelateerde facebookpagina’s.

SECORE goes YouTube
Inmiddels heeft SECORE ook een eigen YouTube kanaal, met een aantal prachtige onderwater video’s, gemaakt tijdens de workshop. Door zowel deelnemers, als de professionele fotograaf. En er zijn nog een aantal video’s in de maak, die later nog via dit kanaal gedeeld zullen worden.

Offline aandacht was er ook
Naast de online activiteiten, werd er ook het nodig offline georganiseerd. Een publieke avond met lezingen, persberichten met als gevolg publicaties in diverse lokale kranten, interviews voor de lokale televisie en een live video-conferentie met bezoekers van Diergaarde Blijdorp te Rotterdam. Bezoekers konden vragen stellen aan deelnemers van de workshop en een rondgang achter de schermen van het Oceanium winnen.

De bewustwording gaat verder
Na afloop van de workshop krijgen de deelnemers elk jaar, naast hun eigen veldwerkervaring, fotomateriaal mee voor educatief gebruik. In een serie interviews die ook op de weblog gepubliceerd zijn, valt te lezen dat deelnemers hier gebruik van maken bij het geven van lezingen en het inrichten van koraaltentoonstellingen. Dit jaar is er ook een prachtig boek gepresenteerd, wat hopelijk met een aantal maanden door iedereen gekocht kan worden.

Op naar volgend jaar
Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten.
Er moet een evenwicht in de communicatie gevonden worden naar wetenschappers, potentiële sponsors en het grote publiek. Voor het 1 is de wetenschap achter het werk belangrijk, voor de ander is dit te ingewikkeld. Met de groei van SECORE naar minder wetenschappelijke branches gaat de vraag spelen: ‘Wat vertellen we waar, wanneer en hoe?’. Laten we hopen dat deze vraag in de toekomst alleen maar relevanter wordt, tot SECORE en koraalconservatie op zichzelf staande begrippen zijn, duidelijk voor iedereen.
Al zou het natuurlijk nog beter zijn als dit werk van SECORE straks niet meer nodig is, omdat de riffen weer gezond zijn.